WELKOM OP DE WEBSITE VAN RENÉ VAN LOENEN
|
||||||
HOME | BIO | POËZIE | KERKLIED | AGENDA | IN DE MEDIA | CONTACT |
POËZIE
René
van Loenen, Veertig vrouwen uit de Bijbel "De lezer die de oude verhalen van het geloof kent of wil leren kennen én die houdt van poëzie, vindt in deze bundel een fraaie combinatie." (Liter) "Vrouwenstemmen als teken van hoop." (Friesch Dagblad) “De teksten zijn vaak verrassend actueel, op het confronterende af." (**** Reveil) "… een aansporing om bijzondere verhalen over vrouwen niet onder het tapijt te vegen, zoals zo vaak in de geschiedenis is gedaan, maar te blijven doorvertellen, en ze te koesteren…" (CW-opinie) "Op
verbluffende wijze en in heldere taal ziet Van Loenen kans ruimte te scheppen
voor het Heilige." Op 10 november 2017 was de presentatie van VEERTIG VROUWEN UIT DE BIJBEL, in de voormalige synagoge in Culemborg. Klik hier voor het fotoverslag van Henri Veldhuis. < boek bestellen >
René
van Loenen, Pleisterplaats Pleisterplaats
is een dichtbundel van een reiziger op doortocht, een dichter in het grensgebied
van dag en nacht, van land en zee, van binnenwereld en buitenwereld. Vaak
gaat het in deze bundel om wat Vestdijk de uiterste seconde noemt, om
laatste beelden, om laatste dingen. Bekijk hier het fotoverslag van de presentatie van mijn bundel 'Pleisterplaats' op 20 september 2014 bij boekhandel Tomey & Verstegen in Culemborg.
René
van Loenen, Straatliefdegras; een pelgrimage in 40 gedichten "Het gaat bij Van Loenen om een nieuwe taal en om nieuwe beelden voor het duiden van een geheim. Om een pelgrim die de weg van de taal is gegaan. Dit leidt tot wat men mystieke poëzie mag noemen, om wat verborgen, verscholen zit en aangeduid wordt in de taal. Dat komt bijvoorbeeld tot uitdrukking in de titel van de eerste afdeling: Incognito." Klaas de Jong Ozn in het Friesch Dagblad (Een pelgrimage in gedichten), 20 juni 2009 "Van Loenens bundel bestaat uit drie onderdelen. ‘Een pelgrimage in 40 gedichten’ is de ondertitel. Dat duidt erop dat de bundel als een geheel wil worden begrepen, en dat de volgorde van de gedichten niet willekeurig is. Al tijdens een eerste, vluchtige lezing valt die eenheid op. Bij herlezing blijken steeds meer dwarsverbanden, en kom je onder de indruk van de weldoordachte maar ogenschijnlijk ongedwongen indeling." Wilfred van de Poll in het Nederlands Dagblad (Binnenkomen door de achterdeur), 9 mei 2009
"Ik
geef het niet graag toe, maar elke keer als ik dit gedicht (…) lees,
krijg ik kippenvel van ontroering." "Zo zijn de gedichten een ode aan het verleden en tegelijkertijd een typering van de vergankelijkheid van het leven. Bij het verleden hoort ook 'Altius' (over een oude Hilversumse voetbalclub). Het is een herinnering, waaruit de titel voor de bundel afkomstig is. Op de blauwe omslag staat een voet als verwijzing naar dit gedicht, maar voor mij duidt het ook op een wandeling, een pelgrimage, levensloop zo men wil." Alfred Valstar in Chroom Digitaal (Een mooie wandeling), februari 2006
St. Kevin Hij
die niets te verliezen had, bad Knieën
gebogen, armen naar buiten Een
merel streek neer in de kom van Nachten
gingen voorbij en steeds kwam het Zo
mochten zijn vingers het antwoord
René
van Loenen, De steen voorbij; gedichten voor de veertigdagentijd "De poëzie van René van Loenen spreekt mij zeer aan, om haar combinatie van toegankelijkheid en onnadrukkelijke, maar onmiskenbare dichterlijkheid. Daarnaast vind ik de impliciete christelijke symboliek in de aardse alledaagsheid zeer geslaagd." Dirk Zwart in het Centraal Weekblad (Ga voorbij, de steen voorbij), 13 maart 1998
|